Door dagelijks productinnovatieprojecten te leiden, hebben wij in de loop der jaren een schat aan kennis en ervaring opgedaan. En we leren elke dag bij. Als vakidioten delen we dit graag met elkaar en met u. Op dit blog vindt u tips uit de praktijk, staaltjes van zeer geslaagde productinnovatie en u leest meer over onze visie op het vak. Wij wensen u veel leesplezier.  

Blog

MOOI DING – HYPERLOOP

Jan Willem Dik (senior projectmanager BEACON) over transportinnovatie en de hype eromheen

Met interesse volg ik de ontwikkelingen van de Hyperloop, het project waarvoor Elon Musk in 2015 een competitie uitschreef die in 2017 gewonnen werd door Delft Hyperloop. Een transportsysteem dat gebruik maakt van een vacuüm getrokken luchtdrukbuis, vergelijkbaar met buizenpost, waarin mensen en goederen vervoerd kunnen worden met een snelheid van 1200 km p/u. Een Hyperloop-ritje Amsterdam-Parijs duurt een half uur, kost weinig energie en veroorzaakt nauwelijks uitstoot.

Ik houd van zulke moonshot-projecten. Echt een stoere manier om te kijken naar het mobiliteitsvraagstuk. De potentiële impact is enorm en kan de wereld veranderen. Maar als tien procent lukt is het ook al grote winst voor het milieu.

Lees meer

BEACON sluit partnership met Verhaert Masters in Innovation

BEACON bundelt per oktober de krachten met Verhaert, een vooraanstaand innovatiebureau in de regio Antwerpen. We zullen onze klanten met deze partnership in de toekomst nog beter kunnen ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van productinnovatie. Verhaert verwerft de aandelen van BEACON waarbij BEACON een zelfstandige organisatie blijft. Vanuit Utrecht blijven we ons voor onze klanten onverminderd inzetten voor projectmanagement van innovatie. Zoals u van ons gewend bent.

Lees meer

MOOI DING: Adidas Futurecraft

Projectmanager Christel van Dijk over een 100% recyclebare sneaker

Dat een groot merk als Adidas met een duurzaam initiatief op de markt komt, vind ik een goed teken. Ook de mode-industrie staat niet bekend om duurzaamheid en daarbij is het technisch een uitdaging. Adidas verwerkt sinds 2015 oceaanplastic in nieuwe schoenen, maar wil een stap verder gaan, want wat gebeurt er met de schoenen als je ze hebt afgedragen? “We moeten van het concept ‘afval’ af”, aldus directielid Eric Liedtke. “Het is onze droom dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt blijven dragen.” Deze circulaire ambitie wordt nu op kleine schaal getest met een schoen die volledig gerecycled kan worden tot een nieuwe schoen. De impact is nu nog zeer beperkt, maar het laat mooi zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzame innovatie, ook in grote organisaties.

Lees meer

‘Voor het succesvol managen van productinnovatie is vakinhoudelijke kennis een must’

Simon van Ipenburg (Projectmanager BEACON):

Veel mensen gaan er van uit dat een goede projectmanager in staat is om, ongeacht het vakgebied, een project naar een goed einde te brengen. Bij BEACON hechten we veel waarde aan managementvaardigheden. Daarnaast vinden we echter ervaring en inhoudelijke vakkennis op het gebied van fysieke productinnovatie een must. Productinnovatie kenmerkt zich door veel onzekerheid, technische uitdagingen en een beperkte tijd tot marktintroductie. Inhoudelijke kennis helpt om de valkuilen en risico’s te herkennen in het proces, wat van groot belang is voor onze klanten.

Juiste balans

Om zo’n uitdagend project tot een succes te maken is samenwerking vereist van een multidisciplinair team. Het team staat centraal en bepaalt de richting, de projectmanager bewaakt de voortgang. Voor een projectmanager zonder vakinhoudelijke kennis is het lastig om de standpunten van de diverse specialisten af te wegen, focus aan te brengen en een koers uit te zetten. Aan de andere kant is er ook een reëel gevaar om teveel in details te treden en daarbij het proces uit het oog te verliezen. Waar is vakinhoudelijke bemoeienis van belang? En hoe houdt de projectmanager de juiste balans tussen inhoudelijke sturing en het managen van het overall proces?


Lees meer

‘Visueel structureren creëert betrokkenheid en eigenaarschap in het team’

Laurien Wolfswinkel (Projectmanager BEACON):

‘Samen voor een whiteboard gaan staan zie ik als een heel waardevolle werkwijze bij het managen van innovatieprojecten. Als een projectteamlid geen overzicht meer heeft, of als teamleden het oneens zijn, werkt het goed om een gezamenlijk beeld te creëren. Ik stel dan veel vragen: Wat willen we precies ontwikkelen? Klopt dit beeld? Of is het toch anders? Hoe ga je het aanpakken? Zijn er dus drie manieren? Is dit wat je bedoelt? De open vragen zorgen er voor dat mensen zelf tot conclusies komen. Bij elke stap pas ik de tekening aan. Zo ontstaat een gezamenlijk plaatje. Dat vind ik veel prettiger werken dan directief gaan vertellen hoe het volgens mij zit. En het werkt veel beter. Het brengt betrokkenheid en draagvlak in het projectteam. Mensen zien hun eigen waardevolle bijdrage in samenhang met het hele project. En doordat ze het zelf hebben bedacht, voelen ze er meer verbondenheid mee en verantwoordelijkheid voor. Dat geeft een boost aan de samenwerking.’

Lees meer

MOOI DING: ZandLaken

Partner Tom Stefels over een mooi voorbeeld van geleende technologie

Zomer: zon, zee en strand… en heel veel zand. Zand op je huid bij het insmeren. Zand op de boterhammen en de watermeloen. En ook thuis vind je dagen later nog overal zand. Hiervoor is een slimme oplossing bedacht: het Zandlaken. Een zandvrij strandlaken van twee bij twee meter dat dankzij een speciale technologie zand als het ware absorbeert. De technologie is geleend uit een heel andere hoek: de militaire industrie. De dubbel gelaagde mat is oorspronkelijk ontworpen voor helikopters, om te voorkomen dat er zand omhoog komt bij het landen.

Lees meer

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen.

1) Scope
De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in? En eigenlijk is het heel simpel: hoe meer je doet, hoe langer het duurt. Innovatieprojecten hebben de neiging om uit te dijen. Bedenk: goed is goed genoeg. Met BEACON gaan wij altijd bij de start van een project met een kam door de scope. Om te kijken of alle onderdelen van het project ook werkelijk waarde toevoegen aan het product dat je straks in de markt zet. Als dat niet zo is, overweeg dan om er iets uit te halen om snelheid te maken. 

Lees meer

'Verrijkt Stage-Gate proces combineert zekerheid en dynamiek'

Ruben ten Asbroek (afstudeerder) over innovatieprocessen:

'De opkomst van Agile werken, Lean Startup en Design Thinking heeft veel impact gehad op de praktijk van innovatiemanagement. Betekent dit dat Stage-Gate achterhaald is? Om hier achter te komen bestudeerde ik als afstudeerder eerst de theorie van deze processen. Daarna heb ik 150 innovatieprojecten van BEACON geanalyseerd op de gebruikte methodieken. Met als doel om in kaart te brengen welke aanpak voor verschillende soorten innovatieprojecten het best werkt. Mijn conclusie is dat het Stage-Gate proces nog steeds relevant is als ruggengraat van het proces. De andere methodieken hebben elk een unieke waarde. Wanneer die op de juiste momenten worden ingezet, innoveer je sneller en met meer focus op de toegevoegde waarde voor de klant.'

Lees meer

MOOIE TOOL: EdgeFlow

BEACON sprak de bedenkers van deze ‘vindmachine’ voor innovatie

Ook het innovatieproces zelf is aan innovatie onderhevig. Ons oog viel op EdgeFlow: slimme software die helpt bij het bepalen van de juiste richting voor innovatie. Juist voor als je niet weet wat je precies zoekt. EdgeFlow is een online vindmachine die continue het web scant, data uit allerlei informatiebronnen koppelt en deze met Artificial Intelligence sorteert. Als gebruiker word je met de resultaten dagelijks geïnspireerd op jouw specifieke vakgebied. Mede-oprichter Marijana Radonjic: 'We hoorden vaak de vraag bij klanten: ‘We nemen elke dag strategische beslissingen, maar hoe weten we nu zeker of we de goede richting op gaan?’ Baseer je dat op ‘gut feeling' of ga je de wereld naar binnen halen om daarmee op feiten gebaseerd beslissingen te nemen?'

Lees meer