MOOI DING: SpaceX Starship SN8

Projectmanager Jeroen van Tongeren over raketten en ruimtemissies

Als kind las ik de spannende avonturen van Kuifje en zijn reis naar de maan in het stripverhaal van Hergé uit 1950. Ik wist natuurlijk wel van de echte maanmissies van de NASA en Rusland in de jaren zestig en zeventig. Een lange en indrukwekkende lijst (www.en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon) geeft goed weer dat er heel veel mislukkingen nodig waren om uiteindelijk een paar missies succesvol te laten verlopen. Toch bepaalde het iconische design van die Kuifje raket voorgoed mijn beeld van hoe een raket eruit hoort te zien. Geïnspireerd ging ik zelf ook modelraketten lanceren, compleet met lanceerplatform, raketmotoren, analoge camera’s en parachutes.

Meneer Musk heeft inmiddels het stokje van mij overgenomen met als doel om ons zo snel mogelijk van deze blauwe knikker te evacueren. Belangrijk om te doen lijkt mij, voordat de aarde op raakt, te klein voor ons wordt of we weer ergens tegenaan botsen. Dat laatste wordt na 4.600.000.000 jaar met slechts twee noemenswaardige botsingen (de maan en de dino killer) natuurlijk wel steeds waarschijnlijker. Het is heel knap hoe Musk naar de gevestigde orde, de NASA, heeft gekeken en gedacht: ik kan dat beter. Vervolgens heeft hij een schijnbaar onhaalbaar doel, kolonisatie van Mars, als een stip op de horizon gezet en is gewoon raketten gaan bouwen, midden in Silicon Valley. “Think big, start small”, dat werkt vaak het beste bij lastige innovaties die sector- of bedrijfsbrede denk- en procesveranderingen vereisen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor veel innovaties op het gebied van milieu en duurzaamheid, weten we bij BEACON.

Deze maand is het precies vijf jaar geleden dat de eerste trap van de SpaceX Falcon 9 weer rechtop landde op aarde. Als een buitenaards ogend ruimteschip, net zoals de creatie van Hergé dat op de maan deed. Echt een spectaculair gezicht en zeker de moeite om nog eens terug te kijken op spacex.com. Afgelopen dinsdag stond er alweer een “small step” gepland. De eerste “high altitude flight test” van hun Starship SN8: “A fully reusable transportation system capable of carrying both crew and cargo to Earth orbit, the Moon, Mars, and beyond.”

De lancering werd in de laatste twee seconden automatisch afgebroken vanwege een storing. Maar op 9 december 2020 om 23u45 was het zover. De lancering verliep vlekkeloos en op twaalf kilometer hoogte werden de motoren één voor één uitgeschakeld voor een draai en vrije val. Het meest spectaculaire was de manier waarop het ruimteschip zichzelf na ongeveer zes minuten uit de vrije val weer rechtop positioneerde voor de landing. Oh ja, en de gigantische explosie bij die landing natuurlijk. Maar dat bleek slechts een klein probleempje met de brandstoftoevoer. Klik hier voor de beelden, mooi uitgelegd door Scott Manley. SpaceX verwacht met deze raket binnen drie jaar de maan te bevoorraden voor toekomstige missies en binnen vier jaar onbemand op Mars te staan.

Als klap op de (verboden) vuurpijl is er deze maand ook nog een Chinese maanlander onderweg terug naar de aarde met twee kilo maanstenen. Die wordt op 16 december verwacht. Daarmee zet China zich als derde land met missies naar de maan op de kaart, naast de Verenigde Staten en Rusland. Een statement hoor, ik volg het laatste stuk van de reis op de voet.

Inmiddels lanceer ik innovatieve producten in plaats van raketten. En al deze avonturen zijn natuurlijk innovatieprojecten van het hoogste niveau. Projectmanagement van innovatie dus, al of niet high-tech. Voor ons bij BEACON dagelijkse kost. Moeten uw innovaties ook op tijd voor de lancering gereed zijn? Laat het weten, dan informeren we u over de mogelijkheden.

 

Terug naar overzicht