Door dagelijks productinnovatieprojecten te leiden, hebben wij in de loop der jaren een schat aan kennis en ervaring opgedaan. En we leren elke dag bij. Als vakidioten delen we dit graag met elkaar en met u. Op dit blog vindt u tips uit de praktijk, staaltjes van zeer geslaagde productinnovatie en u leest meer over onze visie op het vak. Wij wensen u veel leesplezier.  

Blog

MOOI DING: Auping Evolve

Hoeveel matrassen heb ik eigenlijk versleten in mijn leven? Geen idee, maar het is een heel stapeltje. En waar ze na gebruik zijn gebleven weet ik al helemaal niet. Nou ja, ik weet het wel natuurlijk, in de afvalstroom, waar er jaarlijks 1,5 miljoen in blijken te verdwijnen. Bij Auping hebben ze hierover nagedacht, en niet alleen dat, ze hebben er ook wat aan gedaan. De Evolve is een Recyclebaar matras met de hoofdletter R, waarbij de materialen ook daadwerkelijk weer voor een nieuw matras gebruikt kunnen worden en niet uiteindelijk in bermpaaltjes belanden.

Lees meer

Mooi ding: zelf-desinfecterende deurgreep

Tom Stefels (partner BEACON) spotte dit actuele idee

Het ‘mooie ding’ voor deze keer, hoe actueel kan het zijn: een handgreep die altijd steriel is. Denk aan toepassing in allerlei publieke ruimtes, specifiek toiletten. Hoe vaak zie je niet dat mensen de greep liever niet aanraken en daar trucs op hebben bedacht, zoals met de schouder openduwen of wachten tot er iemand binnenkomt. Tenminste, ik zie dat vaak in mannentoiletten, doen vrouwen dat ook? Kennelijk is het thema ook zonder Corona al relevant. En ongetwijfeld is er ook een consumentenmarkt.

Lees meer

BEACON sluit partnership met Verhaert Masters in Innovation

BEACON bundelt per oktober de krachten met Verhaert, een vooraanstaand innovatiebureau in de regio Antwerpen. We zullen onze klanten met deze partnership in de toekomst nog beter kunnen ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van productinnovatie. Verhaert verwerft de aandelen van BEACON waarbij BEACON een zelfstandige organisatie blijft. Vanuit Utrecht blijven we ons voor onze klanten onverminderd inzetten voor projectmanagement van innovatie. Zoals u van ons gewend bent.

Lees meer

MOOI DING: ZandLaken

Partner Tom Stefels over een mooi voorbeeld van geleende technologie

Zomer: zon, zee en strand… en heel veel zand. Zand op je huid bij het insmeren. Zand op de boterhammen en de watermeloen. En ook thuis vind je dagen later nog overal zand. Hiervoor is een slimme oplossing bedacht: het Zandlaken. Een zandvrij strandlaken van twee bij twee meter dat dankzij een speciale technologie zand als het ware absorbeert. De technologie is geleend uit een heel andere hoek: de militaire industrie. De dubbel gelaagde mat is oorspronkelijk ontworpen voor helikopters, om te voorkomen dat er zand omhoog komt bij het landen.

Lees meer

MOOIE TOOL: EdgeFlow

BEACON sprak de bedenkers van deze ‘vindmachine’ voor innovatie

Ook het innovatieproces zelf is aan innovatie onderhevig. Ons oog viel op EdgeFlow: slimme software die helpt bij het bepalen van de juiste richting voor innovatie. Juist voor als je niet weet wat je precies zoekt. EdgeFlow is een online vindmachine die continue het web scant, data uit allerlei informatiebronnen koppelt en deze met Artificial Intelligence sorteert. Als gebruiker word je met de resultaten dagelijks geïnspireerd op jouw specifieke vakgebied. Mede-oprichter Marijana Radonjic: 'We hoorden vaak de vraag bij klanten: ‘We nemen elke dag strategische beslissingen, maar hoe weten we nu zeker of we de goede richting op gaan?’ Baseer je dat op ‘gut feeling' of ga je de wereld naar binnen halen om daarmee op feiten gebaseerd beslissingen te nemen?'

Lees meer

Projectdefinitie volgens Tom Stefels (partner BEACON)

“Zorg voor helderheid: waarom is dit project zo’n goed idee?”

“Bij de start van een project worden vaak mooie woorden gebruikt: projectdefinitie, businesscase, scope. Ik vertaal dat graag naar alledaagse taal, zodat iedereen snapt wat de bedoeling is. En vooral: waaróm gaan we dit project doen? Wanneer doen we een high five? Wat is er dan bereikt? Wie is de ontvanger of de klant? En kan er misschien zelfs nog een schepje bovenop?”

“Het gaat over verwachtingen. Wat verwacht iedereen van de uitkomsten van het project en klopt dat met wat ervoor nodig is om dat te bereiken? Het is belangrijk om aan het begin die verwachtingen in kaart te brengen. Dat kan een heel gedoe zijn. Zeker als je werkt met bijvoorbeeld een stuurgroep met uiteenlopende belangen. Het is zaak om dat in een vroeg stadium in beeld te hebben. Dit doen wij bij BEACON door verwachtingen helder te maken en samen te brengen.”

Lees meer

Tom Stefels (partner BEACON) over BESLISSINGEN NEMEN IN PROJECTEN

“Beslissingen zijn processen, geen momenten in de tijd”

“Waar het op aan komt is niet zo zeer het moment, als wel de weg er naar toe. Grote beslissingen zie je aankomen. Iedereen heeft tijd nodig voor een serieus besluit. Daarom moet je het keuzeproces zo snel mogelijk beginnen. Wie die beslissing neemt in een bedrijf, dat is vaak een kwestie van uitvinden. Bij de start van een project toetsen we altijd wat voor structuur er aanwezig is om de grote projectbeslissingen te nemen. Toch blijkt in de praktijk altijd dat er meer mensen in de organisatie mee te maken hebben. Het is handig je af te vragen: wie heeft er last van als we dit zo gaan doen? Bij die mensen moet je dan zeker langs. Op een gegeven moment snap je wie er allemaal mee te maken heeft. Het is een denkproces dat start. Als er uiteindelijk besloten moet worden, is het eigenlijk vaak al gebeurd. Iedereen voelt welke kant het op gaat en kan leven met de mogelijke nadelen.”

Lees meer
Toon alle artikelen