Door dagelijks productinnovatieprojecten te leiden, hebben wij in de loop der jaren een schat aan kennis en ervaring opgedaan. En we leren elke dag bij. Als vakidioten delen we dit graag met elkaar en met u. Op dit blog vindt u tips uit de praktijk, staaltjes van zeer geslaagde productinnovatie en u leest meer over onze visie op het vak. Wij wensen u veel leesplezier.  

Blog

Quintijn Innikel (partner BEACON) over partnerships ‘Partnerships maken unieke proposities mogelijk’

‘Productinnovatie is in de moderne economie vaak zo complex dat partnerships bijna een must zijn. Een partnership kan helpen om een deel van de puzzel in te vullen die mist binnen het eigen bedrijf. Een voorbeeld zie je bij Nespresso, die koffiemachines nodig heeft om hun koffiecups in de markt te zetten. Daarom hebben ze een partnership gesloten met Krups. Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Renault en Google, die een partnership hebben gesloten waarbij Google alle elektronica in de auto’s verzorgt. De voordelen zijn evident: beide partijen combineren hun krachten, kennis, positie en merk om tot een uniek product te komen. Een product dat voor de consument heel veel toegevoegde waarde biedt. Een ander belangrijk voordeel is dat de risico’s, altijd een aspect bij innovatie, gedeeld worden.’

Lees meer

MOOI DING: Bügal 

Projectmanager Jeroen van Tongeren spotte de ‘Bügal’, een kapstok van Calvin Middel en Bence Rid in Münster.

Fantastisch concept, geen gehannes meer met losse hangers. En direct een vaste plek voor handschoenen, sleutels of andere spullen. Zo zie je maar weer dat goede ontwerpers je altijd positief kunnen verrassen met nieuwe productideeën! Nu doorpakken. Het is natuurlijk belangrijk om ook de marketing, engineering, productie en service op orde te krijgen voor zo'n product.

Bij BEACON helpen we klanten met het managen van de ontwikkeling van nieuwe producten. Bijvoorbeeld door ontwerpers en andere specialisten uit ons netwerk op het juiste moment en kosteneffectief in te zetten. Neem gerust een kijkje op onze website voor wat verassende voorbeelden.

Lees meer

Sebastian Cerone van LESS Industries:

‘Tom liet ons begrijpen wat klanten zoeken in ons product. Hij hielp ons om anders over ons product te communiceren, vanuit het perspectief van de klant.’

LESS Industries begon als vriendengroep aan de universiteit van Buenos Aires. De start-up ontwikkelt IoT-oplossingen die, in combinatie met AI, zijn klanten als het ware oren, ogen en voelsprieten op afstand geven, waardoor zij betere beslissingen kunnen nemen. Na krap acht jaar opereert LESS op drie continenten in diverse sectoren. 

Lees meer

NIEUW AAN BOORD: Udo Messack – business developer

‘Een goed product voorziet in een behoefte en beantwoordt vaak een vraag die de markt nog niet heeft gesteld. Die behoefte signaleren, de vraag zien die nog niet is gesteld en daar adequaat op inspelen, dat is business development.’ En dat is wat Udo ontzettend leuk vindt.

‘Het begint altijd met een idee en het product doorloopt verschillende fases voor het rijp is voor de markt. Om succesvol te zijn is een goede kijk op de markt essentieel.’

Lees meer

MOOI DING: SpaceX Starship SN8

Projectmanager Jeroen van Tongeren over raketten en ruimtemissies

Als kind las ik de spannende avonturen van Kuifje en zijn reis naar de maan in het stripverhaal van Hergé uit 1950. Ik wist natuurlijk wel van de echte maanmissies van de NASA en Rusland in de jaren zestig en zeventig. Een lange en indrukwekkende lijst (www.en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon) geeft goed weer dat er heel veel mislukkingen nodig waren om uiteindelijk een paar missies succesvol te laten verlopen. Toch bepaalde het iconische design van die Kuifje raket voorgoed mijn beeld van hoe een raket eruit hoort te zien. Geïnspireerd ging ik zelf ook modelraketten lanceren, compleet met lanceerplatform, raketmotoren, analoge camera’s en parachutes.

Lees meer

Tanja Claasen, COO Robin Radar Systems, over BEACON projectmanagement

“Dankzij dit gestructureerde innovatieproces waren we ruim voor de release van onze drone radar klaar met álles”

‘Robin Radar Systems is een snel groeiende scale-up met veel nadruk op innovatie. Omdat het bedrijf de laatste tijd snel gegroeid is, hadden we behoefte aan wat meer structuur in het innovatieproces en in de wijze waarop we producten in de markt zetten. BEACON is een ervaren partij, waarmee enkelen van ons al positieve ervaringen hadden. Toen we hulp zochten bij het professionaliseren van onze innovatieprocessen, was het voor ons logisch om bij BEACON aan te kloppen.’

Lees meer

NIEUW AAN BOORD: YORICK KOUMANS - PROJECTMANAGER

BEACON groeit! Sinds 1 september versterkt Yorick Koumans ons team als projectmanager productinnovatie: ‘Het ontwikkelen van een product is vaak technisch uitdagend. Maar voor een succesvolle ontwikkeling zijn veel meer factoren van belang. Is het product commercieel interessant, zit de klant er wel op te wachten, kunnen we het betrouwbaar produceren? Al deze zaken maken productontwikkeling complex maar zorgen er ook voor dat het projectmanagement interessant en afwisselend is. Daarom is het extra mooi als al deze componenten bij elkaar komen in een succesvol product’.

Lees meer

Jan Willem Dik, managing director BEACON

‘We gaan de komende jaren hard werken aan groei. En mooie innovaties realiseren, ook in nieuwe markten.’

Wat is de aanleiding van deze directiewissel?
‘De aanleiding is dat we graag als bureau willen groeien. Er is destijds bedacht: kunnen we dat zelfstandig doen of in samenwerking met een partner? We hebben uiteindelijk voor het laatste gekozen. Sinds oktober vorig jaar zijn we onderdeel van de VERHAERT group. Daarmee kwam er ook ruimte om de rol van directeur opnieuw in te vullen. Voor die functie ben ik gevraagd en dat vind ik hartstikke leuk om te doen.’

Lees meer