Door dagelijks met productinnovatie bezig te zijn, hebben wij in de loop der jaren een schat aan kennis en ervaring opgedaan. En we leren elke dag bij. Als vakidioten delen we dit graag met elkaar en met u. Op dit blog vindt u tips uit de praktijk, staaltjes van zeer geslaagde productinnovatie en u leest meer over onze visie op het vak. Wij wensen u veel leesplezier.  

Blog

Business en duurzaamheid, hoe verhouden die zich tot elkaar?

Jan Willem Dik (senior projectmanager BEACON) over nieuwe kansen in groene productontwikkeling

Veel bedrijven willen groen ondernemen, maar wat betekent dat? Moet je extra investeren? En moet je kiezen tussen winstoptimalisatie of duurzaamheid, of kan dat ook samengaan?
“Eigenlijk is dat een achterhaalde visie”, stelt Jan Willem Dik. “Er zijn steeds meer voorbeelden van duurzaam producerende ondernemingen die economisch zeer succesvol zijn.
En er zijn twee factoren die de ontwikkeling naar duurzame productontwikkeling gaan versnellen. Er gaat meer Europese regelgeving komen om slimmer met grondstoffen en energie om te gaan. En de maatschappelijke druk gaat er voor zorgen dat bedrijven anders met hun sociale verantwoordelijkheid omgaan. Veel producenten zijn zich al heel bewust van hoeveel plastic er om hun producten heen zit. Ze kiezen  nieuwe manieren van verpakken om de consument te laten zien dat ze het begrepen hebben. Dat is gewoon ook business. Want als zij het niet doen, gaat een ander het wel doen.”

“Deze context biedt dus nieuwe kansen. In de praktijk zien we nu nog vooral acties op het gebied van energiebesparing en het gebruik van restmaterialen in de productie. Maar duurzaamheid werkelijk integreren in de bedrijfsvoering en vertalen binnen projecten, dat is iets waar veel bedrijven mee worstelen. Juist op dit punt kan BEACON een rol spelen. Wij kunnen helpen om die ambities te concretiseren en implementeren binnen productontwikkelingsprojecten.”

Lees meer

Mark Rankenberg (BDR Thermea) over de onwikkeling van een energiesysteem met minder CO2 uitstoot

‘In twee maanden konden we met feiten onderbouwd beslissen welk product we gingen ontwikkelen.’

‘BDR Thermea ontwikkelt verwarmingssystemen voor de hele wereld. Tegenwoordig zijn er steeds complexere verwarmingssystemen op de markt. Vergelijkbaar met de hybride auto: complexer, zuiniger en schoner. Maar wij hebben het ook nog heel druk met de ontwikkeling van cv-ketels. In 2016 werden in China 1,5 miljoen cv-ketels verkocht, terwijl dat er een jaar later al 4,5 miljoen waren. Het drievoudige, dus dat is een groeimarkt, stelt Mark Rankenberg, manager R&D BDR Thermea.’

‘Nederland is het enige land ter wereld waar nieuwbouwhuizen niet meer op gas worden aangesloten. Dat is logisch in verband met de aardbevingen in Groningen. Nieuwbouwhuizen kunnen worden verwarmd met een warmtepomp. Maar hoe gaan we dat doen in oudere, slecht geïsoleerde huizen, of historische huizen in de binnenstad? Het is een uitdaging voor ons om daarvoor een betaalbaar systeem te maken dat niet te veel ruimte inneemt, dat goed geïnstalleerd kan worden, de gebruiker comfort biedt en de CO2 emissie zo veel mogelijk reduceert.’

Lees meer

MOOI DING: De Gispen Sett CE

Projectmanager Eveline Verbunt over een product dat haar opvalt

In oktober zijn wij met de BEACON collega’s naar de Dutch Design Week geweest. Een gezellige dag vol inspirerende concepten en producten. We hebben onze ogen dan ook flink de kost gegeven.

Eén van mijn persoonlijke favorieten: de Sett bank van Gispen. Een bank die al enkele jaren in de collectie is, maar sinds kort een circulaire variant (de Sett CE) kent. Voorheen bestond de bank uit een houten frame met schuim, verlijmd op de zitting en rugleuning. Daarnaast waren zowel de Nosag (stalen) veren als de stoffen hoes met nietjes bevestigd op het frame. Verlijmen en nieten zorgen ervoor dat de materialen niet eenvoudig te scheiden zijn, waardoor verwerking in een nieuw productieproces moeilijk is.

In het nieuwe ontwerp is het houten frame vervangen door gerecycled plastic. Gispen gebruikt hiervoor eigen plastic afval van verpakkingsmaterialen en roldeuren van oude archiefkasten.

Lees meer

Wat zijn de voordelen van uitbesteden van projectmanagement voor productinnovatie?

"Bij het begin van elk innovatietraject komt de vraag aan de orde: wie kan dit het beste doen? En doen we dit intern of extern?  Wat mij betreft zijn er drie redenen om te overwegen projectmanagement van productinnovatieprojecten uit te besteden."

"Ten eerste: specialisme. Het managen van productinnovatie trajecten is een specialisme. Iets waar je na verloop van tijd steeds beter in wordt. BEACON is volledig gefocust op het managen van productinnovatie, het is het enige wat we doen en we doen dit in zeer uiteenlopende branches. Veel klanten vertellen ons dat het een flinke uitdaging kan zijn om binnen het bedrijf de mensen te vinden met dat specialisme die ook nog beschikbaar zijn."

"Ten tweede: ervaring. Het managen van productinnovatie is een complexe taak."

Lees meer

Edwin Duijnisveld (Forbo) over de implementatie van Scrum door BEACON

“Binnen een jaar hadden we de oplossing geïmplementeerd, het had niet mooier gekund.”

“De linoleum projectvloerbedekking die we bij Forbo maken, wordt op de vloer geïnstalleerd in rollen van 2 meter breed. De naden tussen de verschillende banen verbinden wij met speciaal lasdraad. Voorheen werkten we na installatie de vloer af met een coating, die zowel het linoleum als de afgedekte naden beschermde. Maar sinds wij zo’n tien jaar geleden het linoleum met coating gingen produceren, kregen we problemen met de lasnaad. De lasdraad moet hechten, vullen en beschermen. Hij hechtte perfect, maar beschermde niet goed. De naad werd zonder coating vuil en kon niet goed schoon worden gemaakt. Dan had je een prachtige linoleumvloer met een donkere lasnaad. Dat doet echt afbreuk. Met dit probleem kampten we al een langere periode. Het lijkt simpel maar het is super complex."

Lees meer

MOOI DING: Philips SmartSleep

Afstudeerder Ruben ten Asbroek over een product dat hem opvalt.

Het is voor iedereen herkenbaar, van feestende student tot hard werkende professional: vermoeid wakker worden door een tekort aan goede slaap. Volgens onderzoek is het zelfs zo dat bijna 40 procent van de mensen tussen 25 en 54 minder dan de aanbevolen zeven uur per nacht slaapt, waardoor ze minder alert, energiek en gefocust zijn. Dit biedt ruimte voor verbetering, moet ook Philips gedacht hebben. Op CES 2018 introduceerden zij namelijk de SmartSleep: een technologisch hoogstandje dat je slaap analyseert en zelfs beïnvloedt om de kwaliteit van je diepe slaap te verbeteren, verpakt in een minder aantrekkelijk jasje. Zou jij hem kopen, of wil je er toch liever een nachtje over slapen? Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar dit product!

Lees meer

MOOI DING: BRABANTIA BO

Ook in mijn stad zijn we begonnen met afval scheiden, een goede zaak. Dus maar eens op zoek naar een afvalbak om dit ook in de keuken gemakkelijk te kunnen doen. Mijn oog viel op de Brabantia Bo touch bin. De touch bin staat al bekend om zijn gebruiksgemak door de soepel werkende drukklep. Maar met de Bo is de afvalbak definitief geen noodzakelijk kwaad meer, maar een designobject. Dat hebben ze goed gedaan bij Brabantia! In plaats van te focussen op een scherpe, concurrerende prijs, hebben zij ingezet op design, gebruiksgemak en duurzaamheid. Maar zoals we in veel productcategorieën zien, is er meer en meer markt voor mooie, duurzame producten waar consumenten ook voor willen betalen.

Lees meer

Projectdefinitie volgens Tom Stefels (partner BEACON)

“Zorg voor helderheid: waarom is dit project zo’n goed idee?”

“Bij de start van een project worden vaak mooie woorden gebruikt: projectdefinitie, businesscase, scope. Ik vertaal dat graag naar alledaagse taal, zodat iedereen snapt wat de bedoeling is. En vooral: waaróm gaan we dit project doen? Wanneer doen we een high five? Wat is er dan bereikt? Wie is de ontvanger of de klant? En kan er misschien zelfs nog een schepje bovenop?”

“Het gaat over verwachtingen. Wat verwacht iedereen van de uitkomsten van het project en klopt dat met wat ervoor nodig is om dat te bereiken? Het is belangrijk om aan het begin die verwachtingen in kaart te brengen. Dat kan een heel gedoe zijn. Zeker als je werkt met bijvoorbeeld een stuurgroep met uiteenlopende belangen. Het is zaak om dat in een vroeg stadium in beeld te hebben. Dit doen wij bij BEACON door verwachtingen helder te maken en samen te brengen.”

Lees meer

Innoveer de manier waarop je innoveert!

MATERIAAL OM OP AF TE STUDEREN

Lean Startup, Agile Manifesto, Design Thinking en Open Innovation. Stuk voor stuk pakkende termen die je vast bekend in de oren klinken. En vraag je je af hoe ze je business een boost kunnen geven, aangewakkerd door de grote succesverhalen uit Silicon Valley? Veel van deze methodes gaan uit van snel en cyclisch werken, waarbij elk z’n eigen toegevoegde waarde heeft. In de praktijk is het de kunst om te weten welke aanpak je voor jouw type project kunt toepassen om het beste resultaat te halen. Een uitdaging waar wij je als projectmanagers graag bij helpen.

Lees meer

Simon van Ipenburg (projectmanager BEACON) over het gebruik van scrum in productinnovatie

“Scrum is heel goed voor de voortgang en teamspirit”

“Wij zijn enthousiast over scrum als tool voor het creëren van voortgang in productinnovatie. Deze werkwijze is oorspronkelijk bedoeld voor het ontwikkelen van software. Scrum geeft de mogelijkheid om iteratief (stapsgewijs) met je team richting een eindproduct te werken, zodat je regelmatig kunt bijsturen. Het werkt vooral goed als je met je team gezamenlijk in één ruimte werkt. Toch is de ‘officiële’ scrummethode niet één-op-één over te nemen voor productinnovatie. Een cruciaal verschil met softwareontwikkeling is dat wij binnen productinnovatie op een zeker moment met een harde streep te maken hebben. We zijn gebonden aan het productieproces en streven naar een product dat uiteindelijk aan alle eisen voldoet. In de uitvoering zetten we bij veel van onze projecten scrum in als hulpmiddel voor het creëren van voortgang, overzicht en teamgeest in multidisciplinaire teams. In de video zie je hoe een scrumbord niet alleen een overzicht biedt van de gezamenlijke korte termijn (sprint)doelen, maar ook van de status van de acties van alle teamleden. Eén tot drie keer per week houden we een standup meeting. Dan staan we met iedereen die aan het project bijdraagt rond het scrumbord en stellen we onszelf de vragen: 'waar sta je op dit moment, waar loop je tegenaan en waar ga je naar toe?'”

Lees meer