Door dagelijks met productinnovatie bezig te zijn, hebben wij in de loop der jaren een schat aan kennis en ervaring opgedaan. En we leren elke dag bij. Als vakidioten delen we dit graag met elkaar en met u. Op dit blog vindt u tips uit de praktijk, staaltjes van zeer geslaagde productinnovatie en u leest meer over onze visie op het vak. Wij wensen u veel leesplezier.  

Blog

MOOI DING: BRABANTIA BO

Ook in mijn stad zijn we begonnen met afval scheiden, een goede zaak. Dus maar eens op zoek naar een afvalbak om dit ook in de keuken gemakkelijk te kunnen doen. Mijn oog viel op de Brabantia Bo touch bin. De touch bin staat al bekend om zijn gebruiksgemak door de soepel werkende drukklep. Maar met de Bo is de afvalbak definitief geen noodzakelijk kwaad meer, maar een designobject. Dat hebben ze goed gedaan bij Brabantia! In plaats van te focussen op een scherpe, concurrerende prijs, hebben zij ingezet op design, gebruiksgemak en duurzaamheid. Maar zoals we in veel productcategorieën zien, is er meer en meer markt voor mooie, duurzame producten waar consumenten ook voor willen betalen.

Lees meer

Projectdefinitie volgens Tom Stefels (partner BEACON)

“Zorg voor helderheid: waarom is dit project zo’n goed idee?”

“Bij de start van een project worden vaak mooie woorden gebruikt: projectdefinitie, businesscase, scope. Ik vertaal dat graag naar alledaagse taal, zodat iedereen snapt wat de bedoeling is. En vooral: waaróm gaan we dit project doen? Wanneer doen we een high five? Wat is er dan bereikt? Wie is de ontvanger of de klant? En kan er misschien zelfs nog een schepje bovenop?”

“Het gaat over verwachtingen. Wat verwacht iedereen van de uitkomsten van het project en klopt dat met wat ervoor nodig is om dat te bereiken? Het is belangrijk om aan het begin die verwachtingen in kaart te brengen. Dat kan een heel gedoe zijn. Zeker als je werkt met bijvoorbeeld een stuurgroep met uiteenlopende belangen. Het is zaak om dat in een vroeg stadium in beeld te hebben. Dit doen wij bij BEACON door verwachtingen helder te maken en samen te brengen.”

Lees meer

Innoveer de manier waarop je innoveert!

MATERIAAL OM OP AF TE STUDEREN

Lean Startup, Agile Manifesto, Design Thinking en Open Innovation. Stuk voor stuk pakkende termen die je vast bekend in de oren klinken. En vraag je je af hoe ze je business een boost kunnen geven, aangewakkerd door de grote succesverhalen uit Silicon Valley? Veel van deze methodes gaan uit van snel en cyclisch werken, waarbij elk z’n eigen toegevoegde waarde heeft. In de praktijk is het de kunst om te weten welke aanpak je voor jouw type project kunt toepassen om het beste resultaat te halen. Een uitdaging waar wij je als projectmanagers graag bij helpen.

Lees meer

Simon van Ipenburg (projectmanager BEACON) over het gebruik van scrum in productinnovatie

“Scrum is heel goed voor de voortgang en teamspirit”

“Wij zijn enthousiast over scrum als tool voor het creëren van voortgang in productinnovatie. Deze werkwijze is oorspronkelijk bedoeld voor het ontwikkelen van software. Scrum geeft de mogelijkheid om iteratief (stapsgewijs) met je team richting een eindproduct te werken, zodat je regelmatig kunt bijsturen. Het werkt vooral goed als je met je team gezamenlijk in één ruimte werkt. Toch is de ‘officiële’ scrummethode niet één-op-één over te nemen voor productinnovatie. Een cruciaal verschil met softwareontwikkeling is dat wij binnen productinnovatie op een zeker moment met een harde streep te maken hebben. We zijn gebonden aan het productieproces en streven naar een product dat uiteindelijk aan alle eisen voldoet. In de uitvoering zetten we bij veel van onze projecten scrum in als hulpmiddel voor het creëren van voortgang, overzicht en teamgeest in multidisciplinaire teams. In de video zie je hoe een scrumbord niet alleen een overzicht biedt van de gezamenlijke korte termijn (sprint)doelen, maar ook van de status van de acties van alle teamleden. Eén tot drie keer per week houden we een standup meeting. Dan staan we met iedereen die aan het project bijdraagt rond het scrumbord en stellen we onszelf de vragen: 'waar sta je op dit moment, waar loop je tegenaan en waar ga je naar toe?'”

Lees meer

MOOI DING: LATTIZ

Quintijn Innikel (partner) over het melkschuimsysteem van FrieslandCampina

Jaren geleden verbaasde ik me in Amerika over de exactheid waarmee mensen hun koffies bestelden. En over de enorme variatie. Inmiddels weten we in Nederland ook wel raad met onze cappuccino’s, flat whites en latte macchiato’s. Zelf kan ik echt genieten van een mooi gemaakte cappuccino.  

Het maken van melkkoffie is nog niet zo simpel, thuis klooi ik met een melkschuimertje en tussen het stoompijpje van mijn koffieapparaat en mij heeft ‘t nooit willen klikken. Ook in de horeca blijkt dit een probleem te zijn waar sinds kort een prachtige innovatieve oplossing voor gevonden is: Lattiz. Een door FrieslandCampina uitgevonden systeem dat bestaat uit een geconcentreerde melkverpakking en een apparaat. Eén druk op de knop en je hebt perfect melkschuim.

Lees meer

Duurzaamheid meenemen in je innovatieproject?

Veel instanties en bedrijven willen bijdragen aan een duurzame leefomgeving. Dit zien we ook terug in de politiek, in het gedrag van consumenten en in beschikbare producten. Toch blijkt het lastig om duurzaamheid daadwerkelijk mee te nemen in productinnovatie. Lisanne Bunk, afstudeerder Industrieel Ontwerpen, heeft voor BEACON in kaart gebracht hoe duurzaamheid leeft onder onze klanten en welke tools kunnen helpen om de vertaalslag te maken van een duurzame bedrijfsstrategie naar het productinnovatieproject. We feliciteren Lisanne met het behalen van haar Masterdiploma!

Lees meer

INNOVEREN ONDER TIJDSDRUK

Leonie Boelens (BEACON projectmanager): “Hoe meer druk, hoe groter de uitdaging om creatief te zijn”

“Als je een relaxte baan wilt, moet je niet in de automotive-industrie gaan werken. Aan alle kanten zit er zoveel druk op, het is hoogspanning. Daar moet je wel tegen kunnen. Hier werken eigenlijk alleen petrolheads, autogekken met een enorm commitment. Ik vind die passie heel mooi, en dat draagt natuurlijk ook bij aan wat je oplevert. Het projectteam dat ik leid ontwikkelt een cruciaal onderdeel voor een nieuwe motor voor verschillende nieuwe auto’s. Dit zijn lange projecten van drie à vier jaar, waarbij de milestones vast staan. Mijn verantwoordelijkheid is dat we alles op tijd afleveren. Vertragen van de productie is geen optie, want de introductiedata van de nieuwe auto’s staan vast en uitstellen heeft een enorme financiële impact.”

“Het ambitieniveau van het project is heel hoog. De geformuleerde specificaties waren zo’n uitdaging dat we op zoek moesten naar nieuwe technologie en nieuwe leveranciers. Dat maakt het erg complex. Wanneer je de feiten op een rij zet kom je tot de conclusie: de benodigde ontwikkeling past niet in de tijd. Dan zeg ik: ‘we moeten het toch doen’. Als we vervolgens met het team kijken wat er mogelijk is, blijkt er toch altijd een optie C te zijn. Het valt het me steeds op hoe vindingrijk iedereen is. Wat ons redt is teamwerk en creativiteit.”

Lees meer

MOOI DING: PROTECT BY NEST

Projectmanager Simon van ipenburg over zijn slimme rookmelder

Bekend geworden met de slimme thermostaatklok, is er in de productfamilie van fabrikant Nest nog een pareltje te vinden: de Nest Protect. Met een gemiddelde verkoopprijs van €130 is deze combimelder van rook en koolmonoxide zeker geen goedkope, maar daar krijg je wel een geweldige ervaring voor. De Nest Protect voelt als een persoonlijke beveiliger en lijkt echt met empathisch vermogen te waken over je welzijn. Een zeer geslaagde synergie tussen design, techniek en user experience.

Lees meer